Monday, August 30, 2010

dah shopping?

baju raya

Cantik tak? Semalam pergi shopping raya. Gambar ni diambil di luang legar sebuah shopping complex di sini. Yang baju biru tu lengkap dengan samping harganya RM 500.00 dan selepas diskaun RM 371.50. Yang belakang warna hijau tu harganya RM 635.00 dan selepas diskaun RM 479.50. Terfikir juga kalau guna duit raya kerajaan sebanyak RM 500.00 habis untuk baju raya sahaja. Tapi penjejak maya tak beli pun baju yang dalam gambar tu.

Kalian pula bagaimana? Dah complete ke persiapan raya tu. Ada yang suka menempah dan ada juga yang suka membeli. Ada sesetengah orang dah sedia baju raya sebelum ramadhan lagi. Ada juga yang akan membeli pada saat akhir. Kelebihan membeli pada saat akhir mungkin penjual akan memberikan potongan harga untuk menghabiskan stok. Cuma pilihan warna tu tinggal tak banyak lagi dan mungkin juga takde saiz yang sesuai lagi.

ulasan: selamat bershopping raya. Pesanan buat rakan dan termasuk penjejak maya juga biarlah bersederhana ketika berbelanja dan berbelanjalah mengikut kemampuan yang sedia ada.

p/s: selamat ulangtahun kemerdekaan ke-53..

72 comments:

Tirana said...

Tahun ni tak beli baju raya kecuali untuk anak-anak dan suami. Baju tahun lepas pun masih elok lagi..Yang pentingnya bersih..bukan baru.

Abd Razak said...

Salam...

Pakai baju yang bersih untuk solat hari raya adalah sunnah Rasulullah bukan maknanya semuanya kena baru.

Salam kemerdekaan...

penjejak maya said...

w/salam abd razak,

benar tak semestinya kena beli yang baru pakai je baju kita yang terbaik nanti..

penjejak maya said...

tirana,

saya jarang pakai baju melayu jadi koleksi baju melayu yang ada pun hanya beberapa kali je pakai..

jadi tahun ni mungkin tak beli pun baju baru yang sedia ada tu masih baru lagi..

LiNda said...

Setuju dengan Tirana and Abd Razak .

Saya beli untuk anak dan Emak ayah di kampung .

relevan said...

Belum..guna baju melayu tahun lepas saja..untuk penjimatan kos..

sahromnasrudin said...

salam..pakai baju subsidi maser perarakan maulidur rasul ari tue huhuhuhuh

akuanakpahang said...

Tetap bersederhana... pakai baju melayu tahun lepas aje...dah veteran nie tak kisah sangat dah :)

alehkayong said...

kalau nak shopping bawalah sifat berpuasa supaya kita tidak boros dn ikut nafsu..salam kemerdekaan

Werdah said...

Salam..


Dah ada baju-baju lama yang masih elok, jadi tak beli cuma untuk anak-anak dah siapkan sebelum ramadhan sebab tempah, jika lewat tak diambil pula tempahan.

cemomoi said...

heee apa kata raya ni pakai baju pagoda je

cheqna said...

hari tu beli untuk ma je..
diri sendiri boleh lak terlupa
huhuhu
yang penting ibadah pose ditunaikan sebaik mungkin =)

sz | m.s.s said...

fhewwww, rasanya takdelah smpi nk beli baju sepasang 400-500 tu...ooo tidak! byk lg benda lagi nak digunakan duit tu ke arah yg lebih berfaedah...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Harga sehelai dah boleh beli untuk satu famili..

Tak salah membeli tapi biarlah berpada-pada.

Daya said...

salam ramadhan

shopping hujung minggu nie... mesti ramai orang

fiddeOmar said...

sederhana aje. paling penting baju tu boleh dipakai berulang2 lepas raya tanpa org lain sedar. heheh. tukar2 tudung je.

Anif® said...

Baju melayu semahal tu sesuai untuk santapan mata aje :) Nak beli? tentunya tidak..

Rasanya banyak yang boleh dibuat dengan duit sebanyak itu.

ana said...

shoping raya utk anak2 jer...mak ngan bapak nyer biar la dulu, klu rasa nak berbaju baru nanti br gi shoping :)

ahmad humairi said...

salam,

teman pakai yang lama punya, biarlah anak-anak dan isteri je pakai yang baru.

selamat hari raya, maaf zahir dan batin.

Afida Anuar said...

Salam PM..wahh mahal jugak rupanya baju melayu. Tu mesti kedai yang exclusive.. ayah saya pun ada jual baju melayu juga, tapi takde la harganya sampai tahap tu;)

persiapan...balik kg kali ni setelkan persiapan adik2..alhamdulillah nampaknya semua dah lengkap..persiapan saya, mungkin terpaksa beli baju kurung yang dah siap atau pun, pakai je la yang sedia ada... sejak dah 'tua' ni..(err mengaku tua) tak terasa sangat dah nak baju2 baru kasut baru tu semua... cukup dengan apa yang ada... wahh mcm bagus je bunyinya..hehee

Rozali said...

Salam Ramadhan PM

tahun ni ganti baju melayu
kerana dah 3 tahun tak ganti

Wassalam

luahfikiran said...

Salam,
Cerita fasal shopping ni, dah lama tak pergi. Masa dulu2 memang kerap jugak. Tetapi sekarang ini, dah kurang sangat. Anak2 yg tolong belikan. Selamat Beribadah!

Nor_Emylin said...

Euw...mahal GILOS!!!! kalau lin, memang tak Mampu la beli baju berharga sedemikian...:-) tapi sekali sekala kalau nak merasa, apa salahNya kan..tapi kena mengukur badan sendiri la...hehehe

kak wan said...

Salam mr. PM,
Babanya tak buat baju baru taun ni tapi kalau teringin mungkin last minit beli baju melayu lelong malam raya.
Anak - anak kena beli..baju baru tapi sudah tentu yg sale je...

ikan emas said...

cantik dan menarik baju tuu..

satu famili sedondon ke ???

penjejak maya said...

ikan emas,

saya pakai baju lame yang tampak baru hehe..

penjejak maya said...

w/salam kak wan,

biasalah tu kita orang dewasa ni tak berape kisah berbaju baru yang penting anak-anak tu kan..

penjejak maya said...

nor_emylin,

saya mampu juga nak beli baju macam tu cuma nak tunggu gaji RM 10K sebulan nanti hehe..

penjejak maya said...

w/salam luahfikiran,

dulu kita belikan untuk anak-anak bila anak-anak dah dewasa depa pula belikan untuk kita..:)

penjejak maya said...

w/salam rozali,

biar alah membeli tapi menang memakai..

penjejak maya said...

w/salam afida anuar,

sebenarnya baju itu dari butik yang berhampiran sebab tu harganya mahal kot dan lain kali beli baju kat ayah afida je la..

bila dah tua ni (bukan saya) kita hendaklah berkorban untuk yang muda kan hehe..

penjejak maya said...

w/salam ahmad humairi,

lebih mengutamakan yg lain selayaknya cikgu jadi bapa mithali..

penjejak maya said...

ana,

keutamaan kita ialah melihat anak2 riang gembira berbaju baru di aidilfitri..

penjejak maya said...

anif,

benar hanya untuk santapan mata sahaja untuk golongan marhaen seperti saya ni hehe..

penjejak maya said...

fiddeomar,

kombinasi tudung ngan baju tu pun penting gak kan hehe..

penjejak maya said...

w/salam daya,

setakat ni saya shopping sekitar sini sahaja malas nak pergi jalan tunku abd rahman tu..

penjejak maya said...

a.z.r.i.n.a 03.07,

untuk yang berada tu harga bukan satu ukuran..

berpada-pada ikut kemampuan badan..

penjejak maya said...

sz m.s.s,

macam kita harga macam tu tak berbaloi tapi untuk orang kaya-raya tu nampak ciput je..

penjejak maya said...

cheqna,

banyak lagi mase untuk beli buat diri sendiri tu hehe..

penjejak maya said...

cemomoi,

tak pernah dibuat orang lagi hehe..

penjejak maya said...

w/salam werdah,

kemeriahan raya ini untuk anak-anak jua asalkan mereka bergembira dan berbaju baru itu sudah memadai bagi kita yang berbaju lame ni hehe..

penjejak maya said...

alehkayong,

benar kalau berpuasa dapat mengekang nafsu begitu juga dalam berbelanja jangan terlalu ikut nafsu jua..

penjejak maya said...

akuanakpahang,

yela pakai baju tahun lepas pun still macho gak kan hehe..

penjejak maya said...

w/salam sahromnasrudin,

yang penting masih baru lagi..

penjejak maya said...

relevan,

kalau masih kelihatan baru apa salahnya kan..

penjejak maya said...

linda,

benar keutamaan untuk org yg tersayang jua..

al-lavendari said...

salam.

saya bukan takat bersederhana lagi .. langsung tak beli baju raya. pakai baju tahun2 lepas jer .. lagi pun baju tu bukan kerap sangat pun pakai.

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

ayu tak beli baju br..

guna y ada..hanya utk anak2 jer kot.but belum shopping lagi...heheh

maiyah said...

salam.. sudi le kiranya terima kad raya dr sy.. makasih

ustaz eds said...

salam PM
Teman dan keluarga bershooping untuk raya ni secara berperingkat2...mula bula jun lagi...tp ckit2 la...jadi tak la rasa teruk sangat ...

penjejak maya said...

w/salam ustaz eds,

sikit2 lama-lama jadi bukit la ye..

penjejak maya said...

w/salam maiyah,

mana dia oo kene amik kat blog maiyah la ye hehe..

penjejak maya said...

siti ruhayu ab rahman,

biarlah anak-anak berbaju baru dan bergembira di hari lebaran nanti..

penjejak maya said...

w/salam al-lavendari,

raya ni la kita nak peragakan koleksi baju yang sedia ada dan yang berwarna-warni tu..

kak Erna said...

PM..tweima kasih..kerana mengingatkan..belum pun shopping untuk diri sendiri..anak2 sudah..orang tua belum..

zulkbo said...

salam sahabat..
bersederhana juga
saya kali ini,hanya
sehelai baju melayu&
berkain sarung untuk
sembahyang sunat idulfitri
nanti...

eelobor said...

setakat nie semua dah beres....cuma tak sabar tunggu nak balik kampung jer mngu depan. hehehhe

ashra said...

hehe.blum lg shopping ar.nak tggu diskaun lebih sket.

penjejak maya said...

ashra,

diskaun terhebat ialah pada malam sebelum raya hehe..

penjejak maya said...

eelobor,

selamat berangkat pulang ke kg laman..

penjejak maya said...

w/salam zulkbo,

sederhana itu indah..

penjejak maya said...

w/salam kak erna,

sudah menjadi amalan kita bershopping untuk insan tersayang dulu kan..

MaizaC'Joe said...

Salam PM

Maiza prepare sederhana saja. Tahun nie kuih muih terpaksa order tak sempat nak buat tak cukup kakitangan :)

~aSHa~ said...

mahalnye baju tu...eheheh

kat gene martino harga2 nice..kain pun nice...pilihan pun nice...warna pun nice...leh cari terus tuk satu family...

Abu Aiman said...

Alhamdulillah rezeki agaknya tahun ni saya tak beli langsung baju. Orang bagi baju melayu sepasang, t-shirt 2-3 helai, seluar je takdak.

ckLah@xiiinam said...

Salam kemerdekaan..
Selamat meneruskan Ramadhan...

penjejak maya said...

ck lah @ xiiinam,

terima kasih dan salam ramadhan jua..

penjejak maya said...

abu aiman,

kira nanti gi shopping seluar je la hehe..

penjejak maya said...

asha,

baju yang tu dari butik yang berhampiran sbb tu mahal kot..

penjejak maya said...

w/salam maiza c'joe,

tak mengapa sederhana tu yang sebaiknya tapi tetap meriah..

sweetie2010.blogspot said...

Cantik baju melayu biru tu, Mesti segak penjejak Maya dihari raya.

Walaupun dah Merdeka hingga ari ni belum gaji lagi..tak tau bila..huhu .sabarjerlah.. Orang gi shopping, Sweetie dok umah jer.

penjejak maya said...

sweetie2010.blogspot,

berkenan juga baju tu tapi warna biru camtu dah ade..

sabar tu separuh daripada iman, Insya-Allah ada la rezeki tu nanti..