Thursday, May 27, 2010

lawak lesan P

motor lesen P

Kisah ini tentang seorang pakcik tua yang baru sahaja lulus lesen menunggang motosikal. Jadi, mengikut undang-undang, pelekat berhuruf P hendaklah dilekat pada motosikal sekiranya seseorang baru dapat lesen motor. Pakcik itu menunggang motosikal dalam perjalanan pulang. Kebetulan, pihak polis ada membuat sekatan jalan raya..

Polis : 'P' mana pakcik?

Pakcik : P Aloq Staq (loghat Kedah).

Polis : Pakcik nak gurau pulak. 'P' mana pakcik?

Pakcik : Aku nak p Aloq Staq. (Dah mula naik angin).

Polis : Amboi, main-main pulak pakcik (tersengih).

Polis : 'P' mana?

Pakcik : Aku habaq Aloq Staq hangpa tak percaya. Apa hang ingat aku tak tau ka jalan ni nak pi Aloq Staq. Hangpa jadi polis pun hangpa jangan nak perleceh aku tau (marah).

Polis : Pi pi pi lah... nyusah je.

Pakcik : Kan senang kalau habaq camtu...



ulasan : teringat dulu ada keluarga angkat kat Kedah rindu juga suasana kampung dengan bendang menghijau tu...

40 comments:

Rozali said...

Assalamualaikum Penjejak Maya

Awat depa tak habak awai nooo

he he

Wassalam

zulkbo said...

salam..
nanti hang mai alor staq
aku putaq-putaq kepala hang..
(sedutan masam-masam manis)

penjejak maya said...

w/salam zulkbo,

haha last sekali jadi mak mentua..

penjejak maya said...

w/salam rozali,

chek mai habaq la hehe..

NICK IRFAN said...

hahahahha lawak la cte ni adoi.. susah klu dorg x paham lograt utara ni... hehe

Afida Anuar said...

Patutnya polis tu tanya la dengan jelas lagi terang, pelekat P mana kan??

hahaha...apa pun memang lawak...adehhhh macang-macang..

LiNda said...

Salam,

Polis ngan Pakcik tuh sama jek .

Masing-masing fening kepala .

hahahaha

Abd Razak said...

Salam..

Agaknya sapa yang tak faham bahasa ni hehehe

penjejak maya said...

w/salam abd razak,

selalunya kalau kita pergi ke satu-satu tempat kenalah fahami budaya berbahasanya sama..

penjejak maya said...

w/salam linda,

polis tu baru bertugas di Kedah kot hehe..

penjejak maya said...

afida anuar,

memang itulah yang sepatutnya..

penjejak maya said...

nick irfan,

haruslah memahami bahasa setempat tu dulu..

sahromnasrudin said...

alamak dh ada dlm blog org lain la story nie...walau apepun, kalau hang mai utara jgn lupe pekena char kuey teow sg dua..pas tie menjilat jari...
p/s : klu hang mintak biskut, dpt roti tau..begitulah sebaliknya hehehhe

ahmad humairi said...

P P tu pipilah....

penjejak maya said...

ahmad humairi,

pi pi pun pipilah..

penjejak maya said...

sahromnasrudin,

biasalah persamaan cerita tu cerita ni pun amik kat majalah je..

teringat pergi pekan rabu mesti pekena laksa kat situ hehe..

endiem said...

salam.. pi mai pi mai tang tu jugak

qaseh mas said...

salam penjejak maya
yalah awat depa tak habaq awai2
susah lagu ni...:)
p/s;windu jugaks dengan suasana di negeri ini.

Alimaz-Kembara Terasing said...

ish4....kesian ankel polis tu....

MOHD AMIR MORAD said...

ha...nin dia daun palas...lama hang tak mai aloq staq no...hang mai tengok,bendang hak hijau kuning jadi merah biru la ni...

penjejak maya said...

mohd amir morad,

awat jadi lagu tuu..

penjejak maya said...

alimaz-kembara terasing,

cabaran tu..

penjejak maya said...

w/salam qaseh mas,

dah pesan depa tak mau dengaq hehe

penjejak maya said...

w/salam endiem,

bila hang nak mai kedah hehe..

Che' Pit said...

hahahaha...
nasib baik x hilang kesabaran polis tu ngeh ngeh ngeh

akuanakpahang said...

Setiap loghat negeri mana pun ada masalahnya hehehe "kash nok kash sebet" dalam loghat pahang juga ada masalahnya hehehe...

penjejak maya said...

akuanakpahang,

saya belah utara tu boleh faham lagi tapi kalau loghat pahang tu tak berapa reti..

penjejak maya said...

che'pit,

nak jadi polis ni kena sabaq noo..

relevan said...

Tak p mana mana..ptg ni cuma p mgetea saja..

Yunus Badawi said...

lama dah aku tak pi aloq staq.

Adalah 5 bulan hehehe

Acik said...

Salam..
Patut kena tukaq la nama lesen tu, boh lesen "cobaan"

penjejak maya said...

acik,

eloklah nanti boleh cadang kat JPJ tu hehe

penjejak maya said...

yunus badawi,

lamanya tuu hehe..

NICK IRFAN said...

eh! ade lagi x cte2 lawak? best gak baca cte lawak ni? hehe

penjejak maya said...

relevan,

selamat pi mengetea..

penjejak maya said...

nick irfan,

nanti la sok2 lak hehe..

xiiinam said...

He..he..he...lawak.

ustaz eds said...

salam PM...

ni lawak kampong cheq....cheq sukaaaa...hehehe

penjejak maya said...

w/salam ustaz eds,

kalau macam tu saya dedikasikan lawak ni untuk ustaz hehe..

penjejak maya said...

xiiinam,

berhibur sambil berlawak..